Fred Astaire var en performer, der ikke bare var teknisk sublim, han bevægede sig også frit og ubesværet. Derfor havde han x-faktor.

Hvis jeg skal fremhæve en person, der bevægede sig med den frihed i mellem hovedet og hals/nakke, som vi snakker så meget om i alexanderteknikken, og som er så afgørende for, at vi kan bevæge os ubesværet og naturligt, så må det være

Danser og musical-superstjerne Fred Astaire!

Selvom hans dansepartnere som for eksempel Rita Hayworth og Ginger Rodgers også var sublime, var det ham, der var den uovertrufne stjerne. Mit bud er, at han var så fantastisk, fordi han havde

x-faktoren:
han var fri i hals og nakke. Det betød, at hans dans så legende let ud, og at han havde et eller andet særligt, som stadig tryllebinder.

Himlen og Jorden
Se nummeret, jeg linker til herunder. Læg mærke til, hvordan hans krop både søger ned mod jorden og op mod himlen på én gang, og hvordan hovedet sidder frit oven på den øverste halshvirvel som en naturlig forlængelse af ryggen. Når hovedet kan bevæge sig uafhængigt af hals og nakke, har man de bedste forudsætninger for kunne bruge resten af kroppen ubesværet. Okay, Fred havde nok også øvet sig………..men hans bevægelser er alt andet end stive, selv de hårdt brugte ben har en grad af lethed, som er sjældent set.

Astaire og fri-nakke-faktoren for fuld udblæsning

Men men – mindre kan gøre det!
Du behøver altså ikke at have trænet dans hele livet for at få en større lethed i dit bevægelsesmønster. Mindre kan gøre det! Og de færreste har vel næppe ambitioner om at blive danse-superstjerne på niveau med Fred Astaire. Ikke desto mindre viser jeg dette eksempel for at beskrive, hvad det blandt andet er, der gør en performer af hvilken som helst art mere fængslende at se (og høre) på:
At have fri nakke – jordforbindelse – en lang, bred og sammenhængende ryg. At være u-kollapset og uspændt i sine led. At bevæge sig med højere grad af frihed uden at miste sin stabilitet. Det er alle faktorer, vi arbejder med i alexanderteknikken.

PS: Nu kan man tro, at Astaires partnere havde dårligere vilkår end ham, fordi de dansede på høje hæle. Det havde de også, selvom det, høje hæle er mindst ringe til, er at danse i. Se duetten, hvor Ginger bærer flade sømandssko i “Eggs In One Baskett Dance”. Den demonstrerer, at hun godt nok også var vanvittigt dygtig, men stadig ikke nær så fri i nakken, som Fred. Sorry Ginger. Og derfor virker hun ikke så magnetisk, som han gør.