Mere om alexanderteknik

Alexanderteknik har eksisteret som undervisningsmetode i mere end 100 år. De gavnlige effekter fra solo-undervisningen er dokumenteret med forskning og stribevis af gode erfaringer. Metoden er kendt som effektiv til at forebygge og genoprette problemer i bevægeapparatet inklusive stemmeproblemer.

Læs mere om forskning her og se en kort video

Alexanderteknik er for dig, der er træt eller smerteplaget i skuldre, nakke, hoved, arme, ryg, er hypermobil, anspændt, falder sammen, har kroniske diagnoser, med mange flere.

For dig, der skal præstere i dagligdagen – det kan være som performer, sportsudøver, som leder, som én, der bruger stemmen meget, eller som en, der har et krævende arbejde af ethvert tilsnit: tungt, stillesiddende, gentagende, eller højt specialiseret (fx kirurg, radiolog, musiker).

Eller for dig, der gerne vil lære dig selv bedre at kende, og måske få øje på uopdagede ressourcer.

Hvordan foregår en lektion
En klassisk lektion foregår solo, hvor jeg guider dig med mine hænder og med ord. Under mottoet less is more arbejder vi med helt simple bevægelser. Det giver mulighed for at vi kan fokusere på måden, du bevæger dig på. Den eneste øvelse, du får med hjem til egen daglig praksis, laver vi også i løbet af lektionen: en såkaldt briksetur.

Der er intet hokus-pokus ved alexanderteknik
Med simple bevægelser arbejder vi i feltet mellem opmærksomhed, kroppens mekanik og tyngekraften. Hvis det alligevel lyder mystisk er det fordi, vi især arbejder med at skærpe den motoriske sans. -Og noget, vi sanser, er svært at beskrive med ord, det skal erfares. Jeg håber alligevel, du kan få et indtryk her. Ellers ring til mig, hvis du vil høre mere.

Hvor mange lektioner skal man have?
Som med al anden undervisning skal du regne med at få mere end et par lektioner, hvis du skal lære noget, du kan implementere i din almindelige væren. Når du skal lave nogle små-justeringer af dine indgroede vaner i forhold til dit bevægelsesmønster, må du give processen den tid, det tager. Hvor mange lektioner, det vil dreje sig om, er et individuelt spørgsmål. Nogen får 6 lektioner, andre 10, flere 25 og nogen fortsætter resten af livet. Du bestemmer selv suverænt. Mange, der har valgt at få undervisning med jævne mellemrum i en periode, oplever at blive mere effektive og præcise, mindre trætte eller smerteplagede – ja, mere langtidsholdbare.

Det mest solide forskningprojekt, vi har, var designet sådan, at deltagerne fik 2 lektioner om ugen i 12 uger i træk.